Långa utbildningsdagar i Citybanan

Utbildningspassen för tunnelutbildningen är maxade till 10 timmar som ni säkert sett. Anledningen till detta är att det ska finnas tid till även ett körpass i systemet där alla får möjlighet att köra en kortare sväng och därmed uppleva miljön ”live” istället för att endast ta del av en filmsnutt.

Utbildningen är planerad till Sci men på grund av att Trafikverket inte släpper tillgänglighet utifrån vad de tidigare sagt så har några utbildningstillfällen varit tvungna att flyttas till Odenplan (Sod). Det är då pålagt schablontid om 30 minuter i början och slut för restiden.

Sluttiden är satt till 18.00 men ambitionen är att sluta tidigare när det är möjligt (lite olika från tillfälle till tillfälle pga Trafikverket och deras arbeten).

Ursprungligen så låg det en halvdag tunnelutbildning samt en halvdag TTJ ihopbakade denna vår, detta har Seko lyckats påverka till att vi istället får en heldag tunnelutbildning samt ytterligare en heldag för TTJ under hösten. Sammantaget så är det att föredra trots att den här inledande dagen blir lång. Vi vill ha en utbildning med tillräcklig omfattning och kvalité som  säkerställer att vi känner oss säkra den dagen vi ska ned i tunneln för första arbetspasset.

Kommentarer är stängda