Vi är redan mitt i sommaren och dess turer. Som vanligt har vi granskat och begärt förhandling med arbetsgivaren. Det som var lite annorlunda i år var att vi hade turerna i väldigt god tid men ordningen återgick till det normala efter att Trafikverket ändrade sig om banarbeten två gånger och turer fick ritas om.
Vi begärde förhandling och blev kallade till samtal. Vi begärde att protokoll skulle föras.
Vi sa att vi noterat att det är många maxade turer. Både när det gäller 9 timmar och 5 timmar innan/efter rast och även 2,5 timmar till paus. Ag säger att det är personalbesparande.
Vi sa att vi noterat att det är 5 minuter mellan tågbyten i söd när man kommer upp från centrum och sen ska ner till centrum igen. Det inte är önskvärt i framtiden. Ag sa att det är personslbesparande.
Vi sa att vi noterat att man inte ändrat 5 min hyttbyte i Bålsta på lillpendel jakobsberg-Bålsta trots upprepade påpekanden om det. Vi menar att det ska vara 6 min. Turerna är ju ändå omritade flera gånger så tillfälle fanns att ändra även detta. Vi har godkänt detta för sommaren och vi är överens om att det inte kommer hända under hösten eller under T26 med mindre än att det förhandlas om avsteg.
Vi hittade väldigt få avtalsbrott under våra granskningar men det betyder inte att det inte finns så rapportera om du hittar något som inte stämmer, det behöver arbetsgivaren få veta. Vi har redan fått in ett par turer som saknat tex gångtid mellan tågbyten.
Vi menar också att om turerna är tight ritade ska det inte gå ut över lokföraren, du har som alltid rätt till din paus och rast.
Vi har även lagt fram förlag på att ändra så att all övertid ska vara betald, alltså från minut 1 och inte efter 15 minuter som det är idag, då turerna i sommar är så pass tighta. Detta ville AG inte gå med på.