Lokförarbehovet i sommar

Förra veckan så var både Seko och ST kallade till möte med företaget för att diskutera personalläget framöver och då med fokus på sommaren. Det är känt att läget är ansträngt redan nu när det kommer till lokförartillgång och det ser ut att bli tufft att få till en bra bemanning i sommar.

På mötet gicks läget igenom och vi fick höra företagets prognos för situationen under sommarmånaderna. Med på mötet var både VD samt Planeringschef, HR-chef och Områdeschef för lokförare. MTR har lyckats relativt  bra när det kommer till att rekrytera lokförare – problemet är att vi samtidigt tappat en hel del som gått vidare till andra tjänster. Både externt men även internt inom bolaget.

Syftet med mötet var att gemensamt försöka ta fram förslag som gör att tillgången till lokförare ökar under juni, juli och augusti. Vi fick ihop en punktlista för företaget att arbeta efter. Vi kommer sedan att stämma av hur det går löpande.

Vi vet att det går rykten på företaget bland personalen som handlar om att arbetsgivaren kommer att beordra ut övertid för att täcka underskottet. Det har även spekulerats i att redan utlagd semester kan komma att dras in. Vad är då sant kring detta?

Underskottet är verkligt och konkret – om inget görs så måste trafik ställas in under sommaren för att det saknas personal. MTR har i sin prognos beräknat att det skulle krävas cirka 3 extrapass per lokförare under sommaren (1 per lokförare och månad) för att råda bot på bristen. Nu vet vi att det finns många lokförare som i princip aldrig tar extrapass så i praktiken så blir det förmodligen fler än 3 pass per individ som väl jobbar. I vilket fall så vill företaget lösa situationen på frivillig väg. Det låter helt okej för oss.

Problemet som kan uppstå är OM frivilligheten inte räcker till. Vad händer då? Då kommer vi tillbaka till ryktena som går – beordring av övertid och indragen semester.

Seko kommer inte att acceptera något av alternativen. Det här är vi tydliga med till arbetsgivaren. Lagd semester ligger. Endast om individen och företaget kommer överens om utköp av ytterligare veckor så kan sommarsemester flyttas. Ni som har utlagd semester ska kunna vara trygga i att den inte flyttas utan att ni själva tagit beslutet.

Att beordra ut övertid är inte heller det en bra väg att gå. Problemet med underskott av personal kommer inte som en överraskning – det är inte någon blixt från en klar himmel – omfattningen är känd i hyfsat god tid och tid finns ännu att göra något konstruktivt åt problemet. Det är heller ingenting som vi inte varit med om förut, även tidigare under Stockholmstågstiden hade vi perioder med stora underskott av personal. Vi löste det då och vi kan lösa det nu – utan tvång. I slutänden är det bara dumt att lita till beordrad övertid – det går inte på förhand att veta hur många som finns tillgängliga varje dag. Plus att personalen inte skulle se det som bra personalpolitik att bli tvingad in på sin fritid.

Vi får anledning att återkomma med mer information framöver hur det går.

Kommentarer är stängda